Idag är det en självklarhet för många att utnyttja så kallade jämförelsesidor på nätet innan man tar beslut om ett köp. Bland de första som lanserades finns de som jämför priser på en mängd olika produkter. Tjänsten blev snabbt mycket uppskattad och liknande tjänster växte snabbt fram. Idag går det exempelvis att jämföra elavtal, försäkringspremier och räntor. Sidorna som erbjuder konsumeten jämförelserna har blivit fler och detta har även skapat hårdare konkurrens.
Just på grund av den hårdare konkurrensen har konsumenterna börjat ställa högre krav. De sidor som vill ha många besökare kan inte längre enbart fokusera på att erbjuda en enda sak. Ett exempel är de där man kan jämföra privatlån. De första jämförelsesidorna som hade detta fokus bestod av någon enstaka sida som var full med olika kreditgivare och dess ränta.
Men konsumenterna vill idag kunna bli mer insatt, kunna ställa olika faktorer mot varandra och förstå hur de bästa valen tas. Kravet på mer information och så kallad mervärde har alltså ökat. Ett exempel är Sverigekontanter.se – en sida som i likhet med flera andra erbjuder konsumenten att jämföra lån och därmed hitta det bästa alternativet. Men de har även lagt ett stort fokus på mervärdet. Detta i form av långa recensioner av kreditgivarna, ordbok med finansiella ord samt nyheter.
Andra sidor erbjuder istället tabeller och diagram som visar vilken ränta som olika personer fått i olika delar av Sverige. Ytterligare andra är fulla med intervjuer av experter inom ekonomi.
Måste man verkligen ha all denna information för att kunna ta rätt beslut när lånet ska tecknas? För vissa behövs det medan andra redan har den information de behöver. Men huvudsaken är att konsumenten får välja. För det är mycket det detta handlar om. När konsumenten får möjligheten att välja skapas en frihet som tydligt uppskattas i dagens samhälle. En frihet som skapat extra krav på dagens jämförelsesidor.