Det är så många företag och butikskedjor som ”gör allt” för att man ska ansöka om just deras kreditkort eller bonuskort så man kan fundera hur plånböckerna kommer att se ut för vissa. Vi har väl alla sett hur någon framför oss i kön (eller kanske du själv?) försökt gräva fram precis rätt kort bland alla 50-11 kort i den två tum tjocka börsen.
Willys 🙂
De har ingen bonus eller kreditkort fast de varje vecka (?) kommer med riktigt bra erbjudanden till sina trogna kunder, det vill säga om kunden är ansluten till det som kallas Willys+.
De har istället gjort så att man kan koppla på sitt befintliga kreditkort eller betalkort till Willys+, och när man då betalar med det anslutna kortet så får man deras special rabatt. Och det är inte bara ett kort man kan koppla till den tjänsten, det gäller alla betal/kreditkort, kanske alla ska sägas, det kan finnas kortutgivare där det inte fungerar.
Fram för fler sådana erbjudanden så vi slipper ha så många kort i våra plånböcker!
Även Statoil / Circle K men …
Statoil har ju egna kort, ok, i skrivandets stund så håller de precis på att byta namn till Circle K (de köpte upp Statoils stationer under 2015, först nu under sommaren 2016 sker namnbytet). Men de har även ett riktigt VISA kreditkort via ett samarbete med SEB.
Dock finns det en fördel mad att registrera andra kredit/betalkort hos dem, då registreras alla tvättar man köper hos dem och man får automatiskt var 6e tvätt gratis, just var 6e tvätt gratis har Statoil haft i många år men då har det alltid varit en stämpel på ett litet papperskort.
Dock finns det en nackdel, ganska småfult faktiskt, man måste registrera sitt mobilnummer när man ska knyta sina andra kort till dem … Varför då undrar vän av ordning? Självklart så kommer reklam att skickas ut via mobilen, även om det är hård jakt på kontaktuppgifter till kunder så är inte så snyggt av Statoil/Circle K.
Willys för stora pluspoäng för att de erbjuder en bra tjänst på ett bra servicevänlig sätt. Circle K får ett, njaa, det kan vara ok service, men inga stora pluspoäng när de nu kräver mobilnummer av kunden.
Nu är det inget ovanligt med att butiker försöka att få kunden att uppge och registrera sitt mobilnummer, det vanligaste anledningen (eller ursäkten, välj själv) är: ”Ge oss ditt mobilnummer så skickar vi ett SMS när varan finns i butiken”. Det är snällt och serviceinriktat, men i många fall så kommer även reklam att skickas ut senare.
En del kan till och med bli otrevligt tjatig om an säger ”Nej tack”. Ett effektivt tips är då att säga ”Nää, jag har bara jobbmobil och de gillar inte privata meddelanden på den”.
Dra flera kort
Det bör nämnas att det finns ganska bra sätt att få extra bonus, återbäring eller andra fördelar om man nu har ett flertal kort i börsen. Förenklat så kan man säga:
- Dra kort A när du ska betala i Butik A, men du drar bara för att få bonus eller annan erbjudande.
- Du betalar istället med Kort B som har bra bonus även i andra butiker än den butikskedja eller kortutgivare den tillhör.
Ett smart och effektivt sätt att tjäna några extra kronor 🙂
Källa: Kreditkortskoll.se.